Met angst omgaan

Angst. Bang zijn. Deze lastige emotie wil je misschien het liefst uit de weg gaan. Angst vermomt zich in vele uitingen, zoals in weerstand of vermijdingsgedrag. Op allerlei manieren probeert de mens angst en pijn te vermijden.We geven ook niet graag toe dat we - eigenlijk - bang zijn. 

Kijk eens wat vaker in de spiegel bij een goede coach!

 

Hardop zeggen dat we angstig zijn doen we niet zo snel.. We zijn bang dat we niet begrepen of zelfs afgewezen worden. Dat is ook weer een angst. We kunnen angst verbergen door ze weg te lachen. Of door meer dan anders stoer te doen.

 

Angst ontkennen is eigenlijk niet slim om te doen: hierdoor wordt de angst vaak groter en dan kan het zich ontwikkelen tot een heuse paniekaanval.

 

 

Angst is ook een beetje een raadgever. Angst heeft altijd een boodschap. Als je bang bent wordt er niet voldaan aan een behoefte die je hebt. En die behoefte vind je wel heel belangrijk. Anders had je geen angst. Wat is die belangrijke behoefte of waarde die erachter zit?  Ga eens bij jezelf naar binnen en vraag je af: ‘Wat wil dit bange gevoel voor mij bereiken? Of wat wil dit bange gevoel vermijden? Of: waar ben ik nou eigenlijk bang voor? 

 De antwoorden geven je duidelijkheid over wat je niet wilt. Dat antwoord voedt  het angstige gevoel.

 

Daarom is de vervolgvraag aan jezelf:  wat gun ik mezelf of de ander? Wat wil ik in de plaats daarvan? En waarom is dat zo belangrijk voor mij, wat zoek ik dan? Dat is belangrijk want ….............  vul maar in. 

 

Vraag jezelf vervolgens af 'hoe kan ik dat realiseren'? En geef ook je 'onbewuste brein' de tijd om mee te denken,  neem ruim de tijd voor de antwoorden - die vanzelf in je opkomen. Komen ze vandaag niet in je op, dan wellicht morgen..

 

 

Het is een eerste stap om met je angsten om te gaan.


Mocht je leven door angst gedomineerd worden dan raad ik je een therapeut aan.