Wilskracht trainen

Je automatische piloot heeft veel invloed op je gedrag. Dus moet je moeite doen. En  is het belangrijk een goede koppeling te maken tussen wil en gedrag.  Enkele tips..

De eerste tip is om de koppeling tussen je wil en je gedrag sterker te maken. Dit doe je door je regelmatig iets simpels voor te nemen en dit vervolgens ook uit te voeren. Bedenk bijvoorbeeld: 'ik ga koffie zetten' en ga het dan pas doen. Hoe vaker je de koppeling tussen je wil en je gedrag maakt, hoe sterker je 'wilskrachtspier' wordt.

Weg van de minste en meeste weerstand..

Of speel met 'de weg van de meeste en minste weerstand'. Als je veranderingen wilt in je eetgedrag, je wilt gezond eten, dan moet je die langs de weg van de minste weerstand introduceren. Het gezonde eten leg je dan 'dichtbij' de hand, de weg van de minste weerstand,

 

En ongezonde hapjes laat je verder liggen, bijvoorbeeld in de supermarkt, als je die wilt pakken moet je via de weg van de meeste weerstand. Grote kans dat je anders besluit.

 

Je onthoudt het jezelf niet maar je moet er wel eerst wat meer moeite voor doen. Een andere optie is dat je wat gezonds pakt, bijvoorbeeld een boterham of wat fruit.

Fit de supermarkt in

Als je moe bent maak je andere keuzes. Ga de supermarkt in als je fit bent, maak vast een boodschappenlijstje voor een fit moment, zoals in de ochtend, na het ontbijt. Zodat je je makkelijker aan het lijstje kan houden als je in de winkel bent.

Gezonde gewoontes aanleren

Leer nieuwe dingen aan net zolang totdat het een 'gewoonte' is geworden. Als je dat voor elkaar hebt zit je aan de nieuwe gezonde gewoonte vast, net zo vast als dat je aan de ongezonde gewoonte vast zat.

De gewoonte doe je bij voorkeur elke dag en op hetzelfde tijdstip (koppel het aan een andere gewoonte). Na een tijdje kan je dat tijdstip loslaten, de automatische piloot heeft het dan overgenomen.

Je kan natuurlijk ook een leefstijl-traject starten. 

Meer weten?