Schrap de snelle suikers

Een belangrijke stap als je echt gezonder wilt gaan leven isย het schrappen van suiker. Een hele goede maar moeilijke stap voor zoetekauwen.


Echter, als je er eenmaal aan gewend bent ga jeย je veel fitter en energieker voelen! Je wordt slanker, en je bloedsuikers verbeteren.


Is het moeilijk om dat uit te voeren?



๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ‰๐Ÿฅ๐Ÿ’๐Ÿฅฆ๐Ÿฅ‘๐Ÿฅฅ๐Ÿ‹๐Ÿˆ๐ŸŠ๐Ÿ“๐Ÿฅ


Als je je leefstijl wilt verbeteren draait het vooral om het aanpassen van je vaste ongezonde gewoontes. Die verander je een voor een in gezonde gewoontes..ย 


Verder leer je in de workshops heel veel over wat wel en niet gezond is en waarom. Hierdoor maak je betere en gezonde keuzes.


Als je diabetes 2 onder controle wilt krijgen is het belangrijk de snelle suikers te schrappen. Snelle suikers eten zorgt er namelijk voor dat er direct een suikerpiek in je bloed ontstaat.

Dan komt bij gezonde mensen het hormoon insuline in actie. Dat zorgt ervoor dat die snelle suikers snel naar je spieren of het vetweefsel wordt gebracht. Gevolg: de suikerpiek daalt.

ย 

Als je dus veel suiker hebt gegeten โ€˜voeltโ€™ de alvleesklier dat er teveel bloedglucose is en maakt insuline aan. En best veel ook.ย 


Mensen met diabetes type 2 zijn langzaamaan ongevoeliger geworden voor insuline, het lichaam maakt dan extra insuline aan om de piek weg te werken. Totdat dat niet meer lukt.


Daarom is het belangrijk geen extra suikers eten zodat je het lichaam minder belast met de opruiming ervan.


Mensen met diabetes mellitus hebben vaak overgewicht, een te hoge bloeddruk en hoge concentraties bloedvetten.

Dat komt door verkeerde leefgewoontes in combinatie met ongunstige genen. Verandering van leefstijl kan vaak alle problemen verbeteren en medicijngebruik reduceren, ja zelfs onnodig maken.

Laat weg of neem minder van:

  • suiker in de koffie en thee (ook de natuurlijke vervangers)
  • snoep (drop, winegums, etc)
  • frisdrank of andere gezoete dranken
  • vruchtensappen, ook versgeperste (eet een los sinaasappeltje)
  • gezoete dranken zoals yoghurtdrinks, chocolademelk, energiedrank, sportdrank, etc
  • ontbijtkoek
  • gezoete ontbijtgranen zoals cruesli (neem muesli)
  • koekjes en taart
  • zoet beleg zoals hagelslag, jam , etc

Teveel suiker zorgt voor

- ย een snelle stijging van je bloed suiker

- ย alleen maar calorien en geen voedingsstoffen

-ย een hoge โ€˜ dooreetfactor โ€˜ (je eet een zak drop zomaar achter elkaar leeg)

- verslaving, na een tijdje heb je snel weer behoefte aan...juist: suiker.


https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/wat-doet-suiker-met-je-lichaam