Schrap de snelle suikers

Een belangrijke stap als je echt gezonder wilt gaan leven is het schrappen van suiker. Een hele goede maar moeilijke stap voor zoetekauwen. Echter, als je er eenmaal aan gewend bent ga je je veel fitter en energieker voelen! Je wordt slanker, en je bloedsuikers verbeteren.

 

Is het moeilijk om dat uit te voeren?

 

 

🍏🍎🍉🥝🍒🥦🥑🥥🍋🍈🍊🍓🥝


 

Als je diabetes 2 onder controle wilt krijgen is het belangrijk de snelle suikers te schrappen. Snelle suikers eten zorgt er namelijk voor dat er direct een suikerpiek in je bloed ontstaat. Je krijgt er even energie van omdat snelle suikers snel in je bloedbaan komen. Hierdoor kunnen ze snel omgezet worden in energie!

Maar ga je die energie ook gebruiken? Vaak niet..

 

Als je veel suiker in je bloedbaan zit omdat je hebt gesnoept bijvoorbeeld,  dan komt bij gezonde mensen het hormoon 'insuline' in actie. Dat hormoon zorgt ervoor dat die snelle suikers snel naar je spieren of het vetweefsel wordt gebracht. Het gevolg is dan dat de suikerpiek daalt.

Het aanmaken van insuline geschiedt door de alvleesklier. Als je veel suiker hebt gegeten ‘voelt’ de alvleesklier dat er teveel bloedglucose is en maakt die insuline aan. 

 

Mensen met diabetes type 2 zijn langzaamaan ongevoeliger geworden voor insuline, de suiker in het bloed gaat dan niet zo snel weg, waardoor je suikerspiegel 'te hoog' is.

Het lichaam, de alvleesklier moet extra werken en maakt dan extra insuline aan om de piek weg te werken.

Totdat dat niet meer lukt.

 

Daarom is het belangrijk geen extra suikers eten zodat je het lichaam minder belast met de opruiming ervan.

We krijgen namelijk al genoeg suikers binnen: het zit werkelijk bijna overal in verstopt om producten lekkerder te maken.

 

Mensen met diabetes mellitus hebben vaak overgewicht, een te hoge bloeddruk en hoge concentraties bloedvetten. Dat komt vaak door verkeerde leefgewoontes in combinatie met ongunstige genen. Verandering van leefstijl kan vaak alle problemen verbeteren en medicijngebruik reduceren, ja zelfs onnodig maken.

Laat weg of neem minder van:

  • suiker in de koffie en thee (ook de natuurlijke vervangers)
  • snoep (drop, winegums, etc)
  • frisdrank of andere gezoete dranken
  • vruchtensappen, ook versgeperste (eet een los sinaasappeltje)
  • gezoete dranken zoals yoghurtdrinks, chocolademelk, energiedrank, sportdrank, etc
  • ontbijtkoek
  • gezoete ontbijtgranen zoals cruesli (neem muesli of havermout)
  • koekjes en taart
  • zoet beleg zoals hagelslag, jam , etc

 

Teveel (snelle) suikers zorgt voor

-  een snelle stijging van je bloed suiker (en dus ook een snelle daling waardoor je weer trek krijgt)

-  alleen maar calorien en geen voedingsstoffen

-  een hoge ‘ dooreetfactor ‘ (je eet een zak drop zomaar achter elkaar leeg)

-  verslaving, na een tijdje heb je namelijk snel weer behoefte aan... Juist, je begrijpt het helemaal: suiker.

 

https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/wat-doet-suiker-met-je-lichaam