Eet tot 80 procent..

Eet tot je 8 van de 10 delen vol bent.. dat klinkt misschien een beetje raar, zeker als je geleerd hebt dat je altijd je bord moet leeg eten. Maar het is heel goed juist zoveel te eten dat je niet helemaal vol zit, door te eten tot ‘80 procent’.

Het duurt namelijk 20 minuten voordat het signaal dat je maag heeft afgegeven aan je hersenen: ‘ik zit vol’ - aankomt..

We zijn dus al eerder voldaan dan we kunnen voelen.

Als je dus eet totdat je gevoelsmatig vol bent krijg je dus ook 20 procent meer voeding binnen dan je eigenlijk nodig hebt.
Je bent jezelf feitelijk aan het ‘over eten’..
Je maag rekt ook telkens wat meer op om plaats te geven aan dit voedsel.

Als je dus eet totdat je - voelt dat je vol zit kun je iedere keer weer wat meer eten, en je wordt dikker en dikker..

Je kunt jezelf dus bewust een halt toeroepen door je bord niet helemaal leeg eten tot je vol zit!
Maar je telkens afvragen of de extra happen voedsel nog wel wat toevoegen. Onze porties zijn in het algemeen best aan de grote kant. Vaak is 80 % van wat je eet ook voldoende als je gewicht op peil is.

Een aantal trucjes.

Je kunt kleinere borden gebruiken zodat je vanzelf minder eet.

Je kunt de pannen op het fornuis laten staan, zodat je niet zo makkelijk nog een keer opschept, omdat je weggooien zo zonde vind. Als de pannen voor je staan te dampen heb je toch de neiging een keer op te scheppen.
Of vooraf het voedsel afwegen, en veel preciezer zijn bij de  bereiding van de - hoeveelheid - voedsel die je gaat koken.

Zodat je niet teveel eet en ook niets weggooit of verspilt.

 

Je kan wat langzamer eten, met meer aandacht en met meer kauwen..

Met een paar slimme aanpassingen kom je een heel eind.

Veel succes!