Emotie eten?

Emotie-eten' is het dempen van 'lastige emoties', zoals verdriet, eenzaamheid of boosheid, met eten, zoals chocola, chips, koekjes en ijs. De frequentie waarmee je je lastige gevoelens dempt met snacks bepaalt of het een probleem is. En dat geldt ook voor de hoeveelheid die je eet. 

 

Troost-eten

 

Kun je daarna weer stoppen zonder dat je dik wordt? En houdt het je niet in zijn greep en word je er niet zwaarder van?

Dan is het geen probleem.

Het emotie-eten is wel een probleem als je een paar keer per week snoep- en snaaibuien hebt.  

Je krijgt dan in korte tijd veel extra calorieen binnen. 

 

Als je wilt afvallen is emotie eten altijd een probleem.

Je vergrijpt je aan eten omdat je een geestelijke energie-dip hebt. Omdat je baalt van je werk, jezelf, je gezin, of wat dan ook.  

En dan heb je een 'snaai momentje nodig...

De emotie-eetbuien kan je nader onderzoeken. 

 

1)     Je begint met een tijdlang noteren van situaties waarin je de neiging hebt tot overmatig eten. Is dat s’avonds op de bank? Of als je alleen thuis bent? In welke situatie is dat?

2)    En je noteert: hoe voel je je op dat moment? Moe, verdrietig, boos? Of anders?

 

3)    En wat zou je dan het allerliefst willen? Troost, een luisterend oor of een 'boksbal'?! Waar heb je behoefte aan?  

Wat vermijd je? Wat ontwijk je?  Welke ‘patronen’ zitten hierachter?

 

4)    En kan je die behoefte ook op een andere manier invullen?

 

Als je niet toegeeft aan 'de snaaibui' en bij jezelf naar binnen gaat, eerst nagaat wat je echte behoefte is, dan pas kom je tot inzicht.

Dus: 'geef er niet aan toe' totdat je weet wat er speelt.

Misschien kost dat even tijd, omdat je die gevoelens nooit zo goed ervaren hebt. Stel het over-eten uit. Wacht 10 minuten en bedenk: wat is er aan de hand met mij? 


Ben ik misschien moe? Ga eerder naar bed! Verveel ik me? Leid jezelf af! Worstel ik met vragen of problemen? Deel het met iemand die je vertrouwt. Enzovoorts..

Snaaibuien

Je hoeft jezelf niet 'af te leiden' met iets waar je je op korte termijn beter van voelt. Waar je energie van krijgt. 

Want even later baal je er weer van jezelf en de snaaibui. En dat geeft je geen zelfvertrouwen. 

Het is een belangrijke stap te beseffen dat er ook andere manieren zijn om met lastige gevoelens om te gaan dan snoepen en snaaien. 

Wil je erover praten?