Zelfcompassie

Het leven is soms zwaar. Als je maar oud genoeg wordt, zul je ook een enorme hoeveelheid pijn ervaren. Pijn zal regelmatig bij je langs komen, in verschillende gedaantes. En dat voel je.

Onze standaard reactie is dan vaak: de pijn bestrijden, de pijn vermijden, je erdoor laten domineren, of je laten verslaan door de pijn. Of de pijn ontkennen, jezelf de schuld geven, jezelf veroordelen  of  jezelf bekritiseren.

Minder voor de hand liggend is dat je pijn ook kunt erkennen. Dat je jezelf vriendelijk en zorgzaam kunt behandelen. Met compassie naar jezelf - en naar anderen.

De pijn en het leed van anderen erken je  door er oprecht vriendelijk en zorgzaam op in te gaan. Zelfcompassie betekent dat je vriendelijk over jezelf denkt.

Als je door een lastige periode gaat, wat voor vriend zou je dan aan je zijde willen?

Wil je een vriend die zegt ” Hou je mond, stop met janken . Ik wil er niks over horen, wat zeur je nou?”

Of wil je een vriend die zegt: “ Dat is echt zwaar, iedereen zou het daar moeilijk mee hebben, weet dat ik er ben voor je. Ik sta achter je.”

De tweede toch?
Wat voor vriend wil je dan voor jezelf hebben terwijl je een lastige periode doormaakt. Ben je voor jezelf meer zoals de eerste of de tweede? Hard en onverschillig ofvriendelijkenondersteunend?
Iedereen heeft soms pijn.
We verknoeien het allemaal wel eens, we maken fouten /worden afgewezen/mislukken ergens in of worden teleurgesteld. Het is soms moeilijk om mens te zijn.

Zes stappen bij zelfcompassie:
1. Erken de wond, neem de tijd te erkennen dat de pijn er is, benoem ze en ook de situaties die het gevolg zijn.
2. Wees menselijk, bestempel de pijn als normaal  en natuurlijk, gevoelens zijn geen teken van zwakte.
3. Ontwapen de criticus , als je faalt of fouten maakt  en je verstand geeft jou ervan langs, neem dan afstand van die gedachten, bekijk ze van een afstandje en laat ze weer los.
4. Houdt jezelf vriendelijk vast, geef jezelf vriendelijke boodschappen, steun en begrip.
5. Maak ruimte voor de pijn, ertegen vechten werkt als drijfzand. Accepteer wat niet veranderbaar is.
6. Zie jezelf in anderen, als je goed om je heen kijkt zie je overal mensen worstelen en lijden, weet dat je niet alleen staat in je leed.