Zelfsabotage

Wanneer je ergens diep in je hart gelooft dat je 'niet goed genoeg bent'  of 'dat het toch niks wordt met jou' dan heb je vast ook af en toe momenten dat je jezelf saboteert. Dat je aan 'zelfsabotage' doet. Door jezelf te saboteren zorg je ervoor dat je jezelf klein houdt. Je voorkomt dat je je dromen waarmaakt...

Bewust wording

Je hebt het pas door als je het ziet. Maar dan moet je wel heel bewust en goed kijken. Het herkennen bij jezelf.

Zelf had ik een  gruwelijke hekel aan presenteren, uberhaupt voor een groep staan. Ik maakte mezelf wijs dat het niets voor mij was, dat ik de materie nog niet beheerste, dat ik niet zonodig in het middelpunt hoefde te staan, of dat ik anderen wilde laten schitteren.. Maar intussen bleef het vuurtje wel smeulen. Ik had allerlei obstakels en redenen bedacht waarom ik niet zo nodig hoefde. 

Je eigen patronen van zelfsabotage herkennen is een eerste stap richting vrijheid.

 

Als je je aandacht richt op zaken die nog niet goed zijn of dingen die nog mis kunnen gaan kom je niet ver.

Je hoeft  niet altijd alles te weten. Leg de vraag terug. Kom erop terug.

Met perfectionisme leidt je jezelf voortdurend af.

'Uitstelgedrag' en perfectionisme zijn een veel voorkomende vorm van 'zelfsabotage'.

Je kunt alleen 'met vallen en opstaan' leren. 

Sterke mensen tonen juist ook hun zwakheden, durven zichzelf te zijn. Komen om die reden juist 'echt' over.

 

 

Zelfsabotage

Je voelt feitelijk: angst. Laten we het beestje bij de naam noemen.

Je voelt onzekerheid over de resultaten die je teweeg zou kunnen brengen.

Of angst voor wat anders. Wat precies? Ga dat eens na voor jezelf.

 

Maar wat als je nu ineens heel krachtig wordt ? Als het allemaal heel erg goed gaat?

Dan kun je veel verandering teweeg brengen. En dat is vaak ook doodeng.

Als je jezelf bloot geeft ben je onwijs kwetsbaar en dat voelt bedreigend.

Als je in het licht stapt zullen mensen een mening over je hebben.

En die mening kan wel eens negatief zijn.

 

Dus houd je jezelf maar klein..

Je bent bang jezelf volledig te ontspannen omdat je dan geen controle meer hebt.

Dus houd je stress in stand..

 

Accepteer je onzekerheid

Als je weet waar je precies bang voor bent ben je al een heel eind.

Door deze angst te accepteren.

Door je angst te zien en te bekijken, van een afstandje, misschien kan je zien dat ze niet terecht is.

Dat ze nader beschouwd niet reeel is. Zoals de meeste angsten.

Of misschien kan je op die angst anticiperen.

Wees voorbereid: wat kan er gebeuren en hoe ga je daar dan mee om?

Angst wordt in beide gevallen wordt minder sterk, ze is gezien, waardoor je je weer kan bewegen.

 

 

Kleine stappen 

Ik ga dit nu oppakken, al vind ik het spannend en voel ik me onzeker.

Door vooruit te bewegen in kleine stappen verklein je de kans op zelfsabotage.

Want kleine stapjes zijn niet bedreigend

Hoe kleiner de stap hoe minder weerstand je voelt.

Met een kleine stap beweeg je je in de 'stretch zone' .

In plaats van in de 'panic zone', zoals bij een te grote stap.

 

Dus... hoe ziet je droom eruit?

Leef je droom.

Bepaal je koers.

Maak je plan, verdeel het in kleine stapjes.

En loop rustig maar vastberaden je comfortzone uit.

Focus. Ook jij kan het.

Why not.