druk druk druk

We leven in een snelle wereld. Ook ik val wel eens terug in oude patronen van sneller, meer en mezelf bewijzen aan de wereld. Opdat iedereen weet dat ik ertoe doe. Dat ik ook iets kan. Ik werk dan onbewust weer te hard en ren mezelf voorbij . Verlies overzicht, mis signalen van mensen om me heen.  Ik geniet dan niet van het moment.

meer lezen

Zelfvertrouwen

meer lezen

Blue zones

meer lezen

Tips om te stoppen met piekeren..

Iedereen piekert weleens of ziet de dingen somber in. Bij piekeren is er sprake van een eindeloze stroom negatieve gedachten over het verleden of de toekomst die maar door je hoofd blijft gaan. Helaas leidt dit meestal niet tot nieuwe inzichten of oplossingen...5 tips.

meer lezen

Over verantwoordelijkheid

Gelukkig zijn er veel mensen die zich verantwoordelijk voelen.

Maar wat als jij je teveel  .... verantwoordelijk voelt?

Als je je bijna altijd en overal en voor iedereen - te verantwoordelijk voelt?

Dus ook voor anderen en wat zij behoren te doen. Dan wordt het een zware last.

meer lezen

Voeding en structuur door 6 eetmomenten

Elke dag zes eetmomenten hebben is best een goede tactiek om af te vallen. Regelmatig op vaste momenten eten zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk blijft. Dat voorkomt dat je trek krijgt en gaat snoepen of dat je meer gaat eten dan je echt nodig hebt.

meer lezen

Zoet behoefte verminderen

Zo nu en dan een snoepje kan best, af en toe kan je jezelf best iets lekkers gunnen. Maar als je het lastig vindt om zoete verleidingen te weerstaan kan het uit de hand lopen: je raakt je aan zoet gewend. Negen tips om je zoetbehoefte te verminderen.

meer lezen

Zelfsabotage

Wanneer je ergens diep in je hart gelooft dat je 'niet goed genoeg bent'  of 'dat het toch niks wordt met jou' dan heb je vast ook af en toe momenten dat je jezelf saboteert. Dat je aan 'zelfsabotage' doet. Door jezelf te saboteren zorg je ervoor dat je jezelf klein houdt. Je voorkomt dat je je dromen waarmaakt...

meer lezen

In het nu zijn

Meditatie helpt onder andere tegen stress, somberheid en slapeloosheid. 

Het is niet alleen voor monniken, jij kan het ook doen! Je valt er beter van af. En het verandert je brein ook echt, wist je dat?

meer lezen

Zelfcompassie

Het leven is soms zwaar. Als je maar oud genoeg wordt, zul je ook een enorme hoeveelheid pijn ervaren. Pijn zal regelmatig bij je langs komen, in verschillende gedaantes. En dat voel je.

Onze standaard reactie is dan vaak: de pijn bestrijden, de pijn vermijden, je erdoor laten domineren, of je laten verslaan door de pijn. Of de pijn ontkennen, jezelf de schuld geven, jezelf veroordelen  of  jezelf bekritiseren.

Minder voor de hand liggend is dat je pijn ook kunt erkennen. Dat je jezelf vriendelijk en zorgzaam kunt behandelen. Met compassie naar jezelf - en naar anderen.

De pijn en het leed van anderen erken je  door er oprecht vriendelijk en zorgzaam op in te gaan. Zelfcompassie betekent dat je vriendelijk over jezelf denkt.

Als je door een lastige periode gaat, wat voor vriend zou je dan aan je zijde willen?


meer lezen