leefstijl

druk druk druk
We leven in een snelle wereld. Ook ik val wel eens terug in oude patronen van sneller, meer en mezelf bewijzen aan de wereld. Opdat iedereen weet dat ik ertoe doe. Dat ik ook iets kan. Ik werk dan onbewust weer te hard en ren mezelf voorbij . Verlies overzicht, mis signalen van mensen om me heen. Ik geniet dan niet van het moment.
Blue zones
ER ZIJN 5 BLAUWE ZONES IN DE WERELD WAAR DE MENSEN EXTREEM OUDER EN GEZONDER ZIJN. WAAR MENSEN LANGER LEVEN DOOR HUN LEVENSSTIJL EN LEEFOMGEVING. IN DEZE ZONES HEBBEN MENSEN DEZELFDE LEEFSTIJL GEMEEN: 1) DE FAMILIE IS BELANGRIJK, 2) ZE ROKEN NIET, 3) ZE ETEN VEELAL PLANTAARDIG EN ONBEWERKT VOEDSEL, HEEL VEEL GROENTEN 4) ZE ZIJN LICHAMELIJK EN OP HOGE LEEFTIJD NOG ACTIEF, 5) ZE ZIJN SOCIAAL BETROKKEN

Zoet behoefte verminderen
Naast dopamine wordt ook het stofje serotine aangemaakt als je suiker of andere zoetigheid eet. Je voldoende serotine in je brein voel je je rustiger en gelukkiger dan zonder. Na een dag hard werken is dit het gevoel dat je graag wilt - als beloning. Nietwaar? Het voelt als 'eindelijk tijd voor mezelf'. Veel vrouwen gunnen zich te weinig tijd en hebben hier last van..
In het nu zijn
Meditatie helpt onder andere tegen stress, somberheid en slapeloosheid. Het is niet alleen maar voor monniken, jij kan het ook doen! En het verandert je brein ook echt, wist je dat? Een paar tips..

Je automatische piloot heeft veel invloed op je gedrag. Dus moet je moeite doen. En is het belangrijk een goede koppeling te maken tussen wil en gedrag. Enkele tips..
Mindfulness draait om opmerkzaamheid. Met bewuste aandacht in het moment aanwezig zijn en geen oordeel scheppen. Je merkt de dingen op, zonder hier iets van te vinden. Dit kan je beoefenen met mindfulness meditaties, maar ook door gedurende de dag even bewust stil te staan bij het moment, bijvoorbeeld als je over straat loopt, tijdens het koken of als je de afwas doet. Volgens Jon Kabat-Zinn, de man die mindfulness heet geïntroduceerd in de Westerse wereld, helpt het beoefenen van mindfulness om