Innerlijk kompas

Elke mens heeft een innerlijk kompas. Net zoals een boot een kompas heeft dat de weg wijst naar de eindbestemming op zee. Zo hebben we allemaal een innerlijk kompas waarmee je een vast koers kan varen waar je je heel goed bij voelt.

Soms vergeten we op dit kompas te kijken waardoor het soms heel lang duurt voor we op onze bestemming aankomen. We raken de weg ff kwijt. Of we weten niet meer waar we ook alweer heen wilden. We lieten ons afleiden door iets of iemand en hadden even zijn of haar kompas. Maar dat gaf ook geen voldoening.

Of misschien zat het weer erg tegen en wisten we helemaal niet meer waar we heen gingen, waren we blij dat we nog in de boot zaten.

 

We blijven dan maar 'ronddobberen' zonder onze doelen ooit te bereiken.

 

Innerlijke stem

Het innerlijk kompas  geeft de richting aan met de hulp van je innerlijke stem in jezelf. Pas wanneer je stilstaat en je aandacht naar binnen richt, kun je die stem horen. Wat zegt die stem ?


Je kunt meer zicht krijgen op je innerlijk kompas en deze ook nauwkeuriger maken. Het loont echt om daarmee aan de slag te gaan. Want je hebt het kompas nodig om bijvoorbeeld beslissingen te nemen, maar ook om de weg naar geluk te vinden. Geluk is de weg erheen. De weg van levensvreugde dat je ervaart op je werk en in je privéleven.

 

Hoe kan je meer vat krijgen op je innerlijke kompas?

Je hebt eigenlijk maar twee dingen nodig om meteen aan de slag te kunnen: motivatie en een  blanco notitieboekje, zodat je met een schone lei kan beginnen.

 

Want dan heb ik 4  belangrijke stappen voor je:

 

1 . Formuleer jouw levensmissie.

Wat is voor jou het allerbelangrijkst in je leven? Noteer dat groot in je boekje, het geeft namelijk erg belangrijke informatie over jezelf.

Wat vind je nou echt belangrijk, wat zijn je 'waarden'.  Zet ze eens op een rij en daarna in de juiste volgorde van belangrijkheid. Je kunt op basis van deze waarden makkelijker besluiten nemen. Passen je besluiten  'binnen jouw waarden' dan voel je je er goed bij. 

Het draagt bij aan jouw richting in het leven. 

 

2. Waar word jij echt gelukkig van?

En wat maakt je ongelukkig? Schrijf dat ook op in woorden of korte zinnen.

Hoe wil jij je leven leven? Als je er niet meer bent, wat zou je dan willen dat mensen over je zeggen. Mensen die dicht bij je staan, wat zouden zij zeggen en wat zou je willen dat ze zouden zeggen? Kortom

'Begin dan met het einde voor ogen'.

 

De oefening begint met een soort visualisatie waarin je uiteindelijk terecht komt op je eigen begrafenis. En op die begrafenis gaan verschillende mensen iets zeggen: iemand van de familie, een goede vriend, een collega en iemand van een vereniging waar je lid van bent.  “Wat zou je willen dat deze mensen over je gingen zeggen? Wat zou je willen dat ze gingen zeggen over hun relatie met jou? Wat over je karakter? Wat over je prestaties? Wat over je eigenaardigheden?”.

Door je het einde voor ogen te houden kun je vaststellen in hoeverre dingen die je op een bepaalde dag doet, in overeenstemming zijn met de waarden die je belangrijk vindt. Het houdt in dat je weet waar je heen gaat, het geeft richting en het helpt je om keuzes te maken in wat je wel en niet doet”.. En soms geeft het zicht op die waarden ons een nieuw inzicht, bijvoorbeeld het inzicht waarom we doen wat we doen.

 

3. Probeer de komende weken elke dag een moment van bezieling te ervaren.

 

Die momenten kun je zelf opzoeken en creëren. Maak een afspraak met een vriend die je al lang niet hebt gezien, zoek iemand op die jouw bezoek zal waarderen,  geef vaker een compliment en kijk naar wat het doet voor jou en die ander. Of schrijf elke dag eens op waar je allemaal dankbaar voor bent.

Geef invulling aan datgene wat je belangrijk vind, passend bij waar jij gelukkig van wordt.

 

4. Creëer elke dag momenten van rust, bijvoorbeeld door te mediteren of door een wandeling te maken. 

 

We hebben er tijd voor en het doet je goed. Ook nu, juist nu. Alleen door je hoofd even leeg te maken kun je je innerlijke stem horen. Die rustige stem die echt van jou is en die weet wat jij echt nodig hebt. Die weet dat je goed bent zoals je bent. Door te trainen in aandachtig zijn, door je bewustzijn te trainen zodat je meer in het 'hier en nu' kan zijn, zodat je beter je aandacht kan richten, zodat je concentratievermogen toeneemt.