Emotie-eten

'Emotie-eten' is het dempen van 'lastige emoties', zoals verdriet, eenzaamheid of boosheid, met eten, zoals chocola, chips, koekjes en ijs. 

De frequentie waarmee je je lastige emoties dempt met koek, chips, ijs of chocola bepaalt of het een probleem is.

En dat geldt ook voor de hoeveelheid die je neemt..

Troost-eten

 

Kun je daarna weer stoppen zonder dat je dik wordt? En houdt het je niet in zijn greep en wordt je er niet zwaarder van? Dan is het geen probleem..

Het emotie-eten is wel een probleem als je een paar keer per week snoep- en snaaibuien hebt.  Je krijgt dan in korte tijd veel extra calorieen binnen. 

 

Als je wilt afvallen is emotie eten altijd een probleem.

Je vergrijpt je aan eten omdat je een geestelijke energiedip hebt. Omdat je baalt van je werk, jezelf,  je gezin, of wat dan ook.  En dan heb je een 'snaai momentje nodig...

 

De emotie-eetbuien kan je nader onderzoeken. Je begint met het noteren van situaties waarin je de neiging hebt tot overmatig eten. Is dat s’avonds op de bank? Of als je alleen thuis bent? In welke situatie is dat?

En je noteert: hoe voel je je op dat moment? Moe, verdrietig, boos? Of anders?

 

En wat zou je dan het allerliefst willen? Troost, een luisterend oor of een 'boksbal'?! Waar heb je behoefte aan?
Wat vermijdt je? Wat ontwijk je?

 

En hoe waar is dat?  Kan je er iets aan doen?

Of hoort dit bij het leven?

 

Als je niet toegeeft aan 'de snaaibui' en bij jezelf naar binnen gaat, nagaat wat je echte behoefte is, kom je tot inzicht.

Je hoeft jezelf niet 'af te leiden' met iets waar je je op korte termijn beter van voelt. Want even later baal je er weer van jezelf en de snaaibui. Een dat geeft je geen zelfvertrouwen.

 

Het is een belangrijke stap te beseffen dat er ook andere manieren zijn om met lastige gevoelens om te gaan dan snoepen en snaaien.

 

Meer weten over leefstijlcoaching?