Eet tot je 8 van de 10 delen vol bent.. dat klinkt misschien een beetje raar, zeker als je geleerd hebt dat je altijd je bord moet leeg eten. Maar het is heel goed juist zoveel te eten dat je niet helemaal vol zit, door te eten tot ‘80 procent’. Het duurt namelijk 20 minuten voordat het signaal dat je maag heeft afgegeven aan je hersenen: ‘ik zit vol’ - aankomt.. We zijn dus al eerder voldaan dan we kunnen voelen.
Een belangrijke stap als je echt gezonder wilt gaan leven is het schrappen van suiker. Een hele goede maar moeilijke stap voor zoetekauwen. Echter, als je er eenmaal aan gewend bent ga je je veel fitter en energieker voelen! Je wordt slanker, en je bloedsuikers verbeteren. Is het moeilijk om dat uit te voeren?

Je automatische piloot heeft veel invloed op je gedrag. Dus moet je moeite doen. En is het belangrijk een goede koppeling te maken tussen wil en gedrag. Enkele tips..
Als je bang bent wordt er niet voldaan aan een behoefte die je hebt. En die je wel heel belangrijk vindt. Hoe je ermee om kan gaan lees je in deze blog.

Stilstaan bij je gevoelens. Ze wijzen je de weg naar je behoeften, ook naar je onvervulde behoeften. Het tonen van je kwetsbaarheid zorgt voor meer verbinding, met jezelf en de ander. Het erkennen, verwerken of opruimen van je emoties zorgt ervoor dat je blik zonder oordeel kan zijn. Dat je zaken minder uit het verband haalt.
'Emotie-eten' is het dempen van 'lastige emoties', zoals verdriet, eenzaamheid of boosheid, met eten, zoals chocola, chips, koekjes en ijs. De frequentie waarmee je je lastige emoties dempt met koek, chips, ijs of chocola bepaalt of het een probleem is. En dat geldt ook voor de hoeveelheid die je neemt..

Een gezonde leefstijl aanmeten moet je niet zien als iets wat volgende week af is. Het is iets wat je 'oefent'. Als je leert guitaar spelen kan je ook niet al volgende week een concert weggeven. Het is iets wat je traint, met vallen en opstaan. Gek genoeg denken we - als het om onze leefstijl gaat - wel : vanaf morgen eet ik gezond. Terwijl dit ook een oefenproces is waar je langer mee bezig bent.
Overtuigingen zijn generalisaties: conclusies uit belevingen. Belemmerende overtuigingen kunnen je weghouden van dat wat je werkelijk graag wilt. Maar het goede nieuws is: het zijn 'mentale constructies' en die zijn veranderbaar!

Ine Hermsen van ‘Coachingspraktijk voor Verandering’ uit Groessen gaat eind april starten met haar eerste groep ‘CooL’! ‘CooL ‘staat voor ‘Coaching op Leefstijl’. Inschrijven kan continue. Na elke volle groep gaan we van start.
Mindfulness draait om opmerkzaamheid. Met bewuste aandacht in het moment aanwezig zijn en geen oordeel scheppen. Je merkt de dingen op, zonder hier iets van te vinden. Dit kan je beoefenen met mindfulness meditaties, maar ook door gedurende de dag even bewust stil te staan bij het moment, bijvoorbeeld als je over straat loopt, tijdens het koken of als je de afwas doet. Volgens Jon Kabat-Zinn, de man die mindfulness heet geïntroduceerd in de Westerse wereld, helpt het beoefenen van mindfulness om

Meer weergeven